شرح نحوه عملکرد یک نقشه Circuit Diagram
در پست قبلی بعضی از استاندارد های نقشه های Circuit Diagram یا Wiring Diagram را خواندیم. اکنون نحوه عملکرد یک نقشه را بررسی می کنسم
با توجه به یک نمونه نقشه Circuit Diagram شکل زیر نحوه کار و نقش هر عنصر بشرح زیر می باشد.
در نقشه فوق نقش هر یک ازکنتاکتور ها باتوجه به توضیح هر ستون :
- کنتاکتور KA به مفهوم اماده بودن موتور برای استارت می باشد. وقتی جذب می شود که کلید اصلی Q1 بسته شده باشد. ارت فالت F51G عمل نکرده باشد. بی متال F49 عمل نکرده باشد. فیدر کشویی موتور در موقعیت تست نبوده و درموقعیت سرویس و بسته باشد.
- کنتاکتور اصلی KM در صورتی جذب می شود که سه شزط اول مورد یک برقرار بوده علاوه بر آن اجازه روشن شدن موتور از سمت سیستم کنترل DCS صادر شده باشد و در نهایت فرمان استارت کنتاکتور K1 صادر شده باشد.
- کنتاکتور K1 که فرمان جذب کنتاکتور KM می باشد با هر یک از شرط های زیر جذب می شود.
3-1) در صورتی که کلید سه حالته S1 روی حالت L (Local ) بوده و شستی ST تحریک شود.
3-2) در صورتی که کلید سه حالته S1 روی حالت R ( Remote ) بوده و فرمان استارت از سیستم کنترل صادر شود.
3-3) فرمان قطع از سیستم کنترل نیامده باشد. برای یک لحظه کنتاکتور K1 جذب شده باشد. شستی SP تحریک نشده باشد.
- با جذب KM لمپ سیگنال H1 که به مفهوم Running موتور می باشد روشن می شود. (معمولا رنگ قرمز)
- با قطع KM لامپ سیگنال H2 که به مفهوم Stop موتور می باشد روشن می شود.