ترانس جریان چیست ؟

ترانس جریان چیست ؟

یکی از آثار جریان الکتریکی در سیمی که از آن جریان عبور می کند میدان مغناطیسی می باشد. از هر سیم که جریان الکتریکی عبور کند در اطراف ان میدان مغناطیسی متناسب با جریان بوجود می آید. اگر جریان از نوع مستقیم باشد یک میدان ثابت مطابق قانون دست راست یا قانون پیچ راستگرد ایجاد می شود. طبق قانون دست راست چنانچه چهار انگشت دست راست را دور سیم حامل جریان حلقه کنیم به شکلی که انگشت شست جهت جریان را نشان دهد چهار انگشت بسته جهت میدان مغناطیسی را نشان میدهد. این میدان مغناطیسی مبنای ساخت ترانس جریان می باشد.

 

ترانسفورماتور جریان (  CT  )، نوعی ترانسفورماتور است که برای تولید جریان متناوب در سیم پیچ ثانویه خود طراحی شده است که متناسب با جریان اندازه گیری شده در اولیه آن است. در ترانسفورماتور جریان سیم پیچ اولیه ترانس هادی حامل جریان بالا می باشد و ثانویه تعدادی دور سیم بوده که جریان عبوری از متناسب با جریان اولیه و با یک ضریب مشخص می باشد.

 

در ترانسفورماتور های معمولی جریان عبوری از سیم پیچ اولیه بوسیله خود القایی ترانس محدود می شود ولی در ترانس های جریان این محدودیت وجود ندارد و چنانچه از ثانویه جریانی عبور نکند ولتاژ ایجاد شده در سیم پیچ ثانویه ترانس باعث از بین رفتن عایق بین سیم ها خواهد شد و ترانس جریان آسیب می بیند به همین دلیل هرگز نباید ثانویه ترانس جریان آزاد باشد و به یک آمپرمتر با مقاومت داخلی پایین یا وسیله مشابه بسته شود و در غیر این صورت بوسیله لینک متحرک  ترمینال ثانویه اتصال کوتاه گردد.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش