سرعت چرخش موتور های جریان متناوب

سرعت چرخش موتور های جریان متناوب

موتور های جریان متناوب از نظر نوع جریان و ولتاژ در دو نوع تک فاز و سه فاز در توان های مختلف ساخته می شوند. کار موتور تبدیل توان الکتریکی به توان مکانیکی می باشد. در حالت تغذیه مستقیم موتور موتور های حریان متناوب دارای سرعت تقریبا ثابتی می باشند. سرعت در این موتور ها که بر حسب دور در دقیقه سنجش می شود به دو پارامتر فرکانس و تعداد قطب های موتور بستگی دارد. فرکانس برق در ایران 50 هرتز و در بعضی کشورها 60 هرتز می باشد پس پارامتر فرکانس را هم می توان ثابت فرض کرد. با این شرح سرعت چرخش موتور جریان متناوب به تعداد قطب های مغناطیسی موتور بستگی دارد. تعداد قطب های موتور هم تابع سیم پیچی موتور می باشد.

تعداد قطب های موتور های موجود در بازار 2 ، 4 ، 6 ، 8 و بندرت بالاتر می باشند. سرعت میدان دوار موتور های جریان متناوب بشرح زیر می باشد

موتور 2 قطب 3000 دور در دقیقه

موتور 4 قطب 1500 دور در دقیقه

موتور 6 قطب 1000 دور در دقیقه

موتور 8 قطب 750 دور در دقیقه

این سرعت از فرمول:     60 x  فرکانس  تقسیم بر  تعداد جفت قطب ها   بدست می آید. در موتور 2 قطب 1 جفت و در موتور 4 قطب 2 جفت و ... داریم.

سرعت های بالا سرعت گردش میدان دوار می باشند. در موتورهای جریان متناوب نوع آسنکرون ( روتور فاقد سیم بندی و تغذیه از بیرون) همیشه یک اختلاف حدود 3 درصدی بین سرعت میدان دورا و سرعت چرخش روتور وجود دارد که این اختلاف در بی باری و بارداری موتور کمی متفاوت است. با این توضیحات روی پلاک موتورهای آسنکرون جریان متناوب برای سرعت چرخش به اعدادی مانند 2850 ، 1450، 970 ، 720  یا کمی بیشتر یا کمتر برخورد می کنیم.

امروزه با الکترونیک قدرت می توان فرکانس و ولتاژ را تغییر داد پس می توان با استفاده از درایور های تغییر فرکانس سرعت موتور های متناوب را تغییر داد.

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش