نقشه کانکشن چیست ؟ نقشه کانکشن چه کاربردی دارد؟ چگونه یک نقشه کانکشن تهیه نماییم ؟ بخش دوم

نقشه کانکشن چیست ؟ نقشه کانکشن چه کاربردی دارد؟ چگونه یک نقشه کانکشن تهیه نماییم ؟ بخش دوم

یکی از نقشه های مهم و پر کاربرد در پروژه های برقی نقشه کانکشن می باشد. برای اتصال سیم های یک کابل به تابلو از نقشه کانکشن استفاده می کنند. در یک نقشه کانکشن محل اتصال مبدا یک کابل و همچنین مقصد یک کابل در یک صفحه نشان داده شده است. بسته به نوع طراحی و نظر طراح چندین نمونه نقشه کانکشن وجود دارد که به شرج چند نمونه می پردازیم.

یک نوع دیگر نقشه که معمولا استفاده از جداول اکسل تهیه می شود و نسبت به نوع اول که با کد تولید می شد سرعت تهیه بیشتری دارد به شکل زیر می باشد. البته همین نوع جدول کانکشن ممکن است بسته به شخص تهیه کننده و اهداف فرمت های گوناگونی داشته باشد. در شمل زیر دو نمونه از این نقشه مشاهده می کنید و در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 

 

در نقشه فوق که کمی پیچیده تر از نوع اول که در پست قبلی شرح داده شد می باشد یازده ستون بشرح بترتیب از سمت چپ ورژن نقشه ، تگ کابل ، شرح ، نوع و سایز کابل ، شماره یا رنگ وایر کابل ، مبدا ، استریپ ترمینال در مبدا ، شماره ترمینال ، مقصد ، استریپ ترمینال مقصد ، شماره ترمینال مشخص شده اند.

به عنوان مثال در نقشه فوق کابل به تگ  =E030+MA01-W2032که یک کابل 5 رشته با مقطع 1.5 میلی مترمربع می باشد از سمت تابلو =E30-MA01  وایر های با شماره 1 الی 5  در استریپ ترمینال  -X205  و در مقصد به استریپ ترمینال -X001  در باکس  =01+JB05   بترتیب به ترمینال های 1 و 2و 4و 6و 8  بسته میشوند به عبارت ساده تر از سمت تابلو مبدا  وایر 1 به ترمینال 1 ، وایر 2 به ترمینال 2 ، وایر 3 به ترمینال 3 ، وایر 4 به ترمینال 4 وایر 5 به ترمینال 5 و در تابلو مقصد  وایر 1 به ترمینال 1 ، وایر 2 به ترمینال 2 ، وایر 3 به ترمینال  ، وایر 4 به ترمینال 6   ، وایر 5 به ترمینال 8   بسته می شوند. البته در تین نقشه کابل رنگی پیش بینی شده است که من بجای رنگ از شماره وایر استفاده نمودم. کدهای رنگی در این کابل از بالا به پایین بشرح BN  مخفف BrowN  به معنی قهوه ای ،  BK  مخفف BlacK  به معنی سیاه ،  BK'  مشکی دوم ،  GY  مخفف GraY  به معنی خاکستری ،  BU  مخفف Blue  به معنی ابی می باشند.

روی هر وایر قبل از سرسیم زدن شماره استریپ ترمینال و شماره ترمینال نصب می شود مثلا روی وایر شماره یک از سمت تابلو مبدا  شماره X205-1  نصب میگردد.

مزیت این نوع نقشه نسبت به نقشه قبلی سرعت تهیه بالاتر ، مصرف کاغذ کمتر ، امکان گزارش گیری سریعتر و بهتر ، امکان اشاره به جزئیات بیشتر می باشد . عیب این نوع نقشه امکان خطا هنگام کار با نرم افزار اکسل می باشد که باید در تهیه دقت بیشتری داشته باشیم .

نمونه دیگری از این نوع نقشه با حزئیات بیشتر شکل زیر می باشد. شرح و تفسیر با شما .

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش