MCB چیست ؟ کلید یا فیوز مینیاتوری چیست ؟

Miniature Circuit Breaker (MCB)

MCB یا کلید مینیاتوری یک دستگاه الکترومکانیکی خودکار است که برای محافظت از مدار در برابر اضافه بار یا اتصال کوتاه استفاده می شود. هنگامی که جریان عبوری از آن از حد نامی خود فراتر رود، مدار را قطع یا باز می کند. MCB برای حفاظت از مدار ولتاژ پایین 400 ولت AC با طیف گسترده ای از جریان های زیر 125 ولت استفاده می شود.

MCB فورا خاموش نمی شود، در عوض یک تاخیر زمانی بین وقوع خطا و قطع شدن وجود دارد. به طور کلی، آنها به گونه ای طراحی شده اند که تاخیر زمانی کمتر از 2.5 میلی ثانیه برای اتصال کوتاه و 2 ثانیه تا 2 دقیقه برای اضافه بار داشته باشند. این است که مطمئن شوید CB هر بار با یک موج لحظه ای یا شروع بار القایی به دلیل جریان هجومی زیاد از چنین بارهایی مانند موتورهای الکتریکی، حرکت نمی کند.

MCB قابلیت تنظیم ندارد. در حالی که مکانیسم قطع می تواند حرارتی یا مغناطیسی حرارتی باشد. مکانیزم قطع حرارتی در صورت اضافه بار استفاده می شود در حالی که مکانیزم قطع مغناطیسی در صورت اتصال کوتاه استفاده می شود.

 

MCB در یک محفظه عایق محصور شده است. کنتاکت های ثابت و متحرک ساخته شده از آلیاژ مس یا نقره برای تامین جریان به دو ترمینال متصل می شوند. یک کانال قوس متشکل از صفحات رسانای متعددی به نام شکافنده قوس است که انرژی قوس را از بین می برد. در حالی که مکانیسم عملیاتی همانطور که قبلاً بحث شد دو نوع است یعنی حرارتی و مغناطیسی.

مکانیزم تریپ حرارتی شامل یک نوار بیمتال (ساخته شده از دو فلز مختلف با انبساط حرارتی متفاوت) است که معمولاً از فولاد ساخته شده است و از برنج برای شکستن مدار در صورت بارگذاری بیش از حد استفاده می شود. وقتی حد مجاز جریان بالاتر رود نوار فلزی شروع به گرم شدن می شود و شروع به انبساط می‌کند که در نتیجه خم می‌شود و ضامن را برای جدا کردن کنتاکت‌ها فعال می‌کند.

مکانیسم قطع مغناطیسی شامل یک سیم پیچ یا سلونوئید است که وقتی جریان از آن عبور می کند، میدان مغناطیسی ایجاد می کند. در صورت اتصال کوتاه یا جریان بسیار زیاد، سلونوئید میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند تا اهرم را بکشد و کنتاکت ها را جدا کند.

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش