نور و روشنایی

مقدار نور ( شار نوری ) : عبارت است از مقدار نوری که از یک منبع نور خارج میشود . واحد آن لومن  (Lm)می باشد .

شدت روشنایی : مقدار نوری که بر واحد سطح ( یک متر مربع ) تابیده میشود  واحد آن لوکس می باشد نام دیگر لوکس لومن بر متر مربع می باشد

شدت نور : نور تابیده شده بر یک جهت خاص می باشد . واحد شدت نور شمع ( کاندلا ) می باشد .

درخشندگی : مقدار نور تابیده شده از یک منبع نور به سطحی که نور از آن تابیده میشود . واحد درخشندگی شمع بر سانتی متر مربع می باشد .

بهره نوری : مقدار نور خارج شده از یک منبع نور به توان الکتریکی داده شده به لامپ . واحد آن لومن بر وات می باشد .

برای اندازه گیری مقدار نور از لوکس متر استفاده می شود.

برای نور پردازی معمولا از پنج روش استفاده میشود :

نور پردازی مستقیم : کار برد آن در طلاسازی و تراشکاری و کار های دقیق و سالن های با سقف بلند . در این روش بیش از 90 درصد نور به پایین تابیده میشود . در این روش از رفلکتور استفاده میشود .

نور پردازی نیمه مستقیم : در این روش حدود 60 تا 90 درصد نور به سطح پایین تابیده میشود در این روش رفلکتور استفاده شده و برای یکنواختی نور روی لامپ حباب شیری قرار میگیرد . کلاس درس ها معمولا از این روش استفاده شده .

نور پردازی نیمه مستقیم و غیر مستقیم (یکنواخت ): در این روش حدود 0 تا 40 درصد نور به سطح پایین تابیده میشود در این روش رفلکتور استفاده نشده  و برای یکنواختی نور روی لامپ حباب شیری قرار میگیرد . این روش پرکاربرترین روش در محیط های می باشد .

نور پردازی نیمه غیر مستقیم : در این روش حدود 10 تا 40 درصد نور به سطح پایین تابیده میشود در این روش نور تابیده شده به سطوح دیوار به محیط میرسد کار برد این روش در نورپردازی محیط های هنری می باشد .

نور پردازی غیر مستقیم : کار برد آن تبلیغات و روشنایی بورد های تبلیغاتی است . در این روش کمتر از 10 درصد نور به پایین تابیده میشود و 90 درصد نور به سطح بالا تابیده میشود در این روش از رفلکتور استفاده میشود .

 

برای محاسبات روشنایی از نرم افزار دیالوکس استفاده میشود .

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش