از روی پلاک یک موتور الکتریکی چه اطلاعاتی از موتور را می توان استخراج کرد؟

در حالی که استانداردهای موتور بر اساس کشور به کشور ایجاد می شود، اکثر موتورها تحت دو نهاد اصلی صنعت قرار می گیرندکمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) و انجمن ملی تولیدکنندگان برق (NEMA) و پلاک آنها مطابق با این استانداردهای تعیین شده و روی بدنه موتور نصب می گردند.

درک نحوه خواندن پلاک موتور می‌تواند به شناسایی دقیق‌تر عیوب کمک کند واطمینان حاصل کنید که موتور مناسب برای کار استفاده می‌شود.

در شکل زیر یک نمونه پلاک موتور با شرح اطلاعات روی آن می پردازیم.

 

 

  1. تک فاز یا سه فاز بودن موتور در بخشی شامل عبارت  Phase  یا  ~   مشخص می شود. این موتور سه فاز می باشد.
  2. اندازه فریم یا ابعادی موتور در با عبارت Frame مشخص می شود که با مراحعه به استاندارد میتوان با استفاده از این کد ابعاد موتور و مشخصات اصلی از جمله ارتفاع شفت از پایه و فاصله های سوراخ های نصب پایه را استخراج نماییم.
  3. ماکزیمم دمای محیطی که موتور در آن محیط باید استفاده شود با عبارت AMB مخفف کلمه Ambient  به معنی محیط مشخص می شود.
  4. ارتفاع نصب از سطح دریا که موتور بر اساس آن طراحی شده است با عبارت ALT که مخفف کلمه Altitude  به معنی ارتفاع می باشد مشخص می شود. در این متور 1000 متر از سطح دریا می باشد.
  5. کلاس عایقی موتور با عبارت CL مشخص می شود و این عدد بر حسب درجه سانتیگراد یا درجه فارانهایت نشان دهنده توانایی موتور در تحمل دما در طول زمان است کلاس عایقی که اشاره به تحمل عایق سیم پیچ ها ندارد چند کلاس با حروف و مقدار درجه حرارت های زیر مشخص می شوند.

  A - 105c   /  E -120c  /   B - 130c  /   F - 155c  /   H - 180c

 

  1. دلتا تی نشان دهنده درجه حرارت عایقی موتور می باشد. این عدد حداگثر دمایی است که عایق های موتور می توانند تحمل کنند بدون انکه اسیبی ببینند.
  2. درجه حفاظت موتور در برابر پاشش آب و ورود اجسام خارجی به موتور با عبارت IP مشخص می شود. این عبارت شامل دو عدد میباشد عدد اول از سمت چپ ورود ذرات خارجی به موتور و عدد دوم ورود آب می یاشد. 

  1. مدت زمان روشن بودن موتور بدون استزاخت دادن جهت سرد شده را با عبارت Duty  مشخص می کنند که عموما موتور ها  S1  به معنی کار دائم می باشند.
  2. راندمان موتور ( توان مکانیکی خروجی موتور به توان الکتریکی ورودی به موتور ) با عبارت های IE1 -IE4  مشخص می شود که با یک عدد جلو هر کدام میزان راندمان را نشان می دهد اگر عدد راندمان وجود نداشت بترتیب 1 به معنی استاندارد 2 به معنی بالا  3 به معنی برتر و 4 به معنی فوق العاده می باشد.
  3. ضریب توان موتور یا کسینوس فی با عبارت PF مخفف عبارت Power Factor  مشخص می شود که عدد کوچگتر از یک می باشد.
  4. ضریب سرویس SF  یا Service Factor  عددی است که نشان دهنده مقدار بار اضافه بر توان نامی موتور را نشان می دهد اکثرموتور ها دارای ضریب سرویس 1 می باشند.
  5. ولتاژ نامی V یا U موتور و نوع اتصال ستاره یا مثلث در این بخش نشان داده می شود . معمولا مقادیر ولتاژ مجاز در اتصال های مختلف ذکر می گردد.
  6. مقدار فرکانس با عبارت HZ نشان داده می شود.
  7. توان ورودی موتور بر حسب کیلو وات در بخش P  یا KW  نشان داده می شود.
  8. سرعت موتور بر حسب دور در دقیقه در بخش R/min  و یا بصورت جفت قطب مانند 2p,4p نشان داده می شود سرعت موتور های متناوب معمولا اعدادی نزدیک به 3000 -1500-1000-750 برای موتور های دو قطب چهار قطب شش قطب هشت قطب می باشند.
  9. وزن موتور از دیگر اطلاعات روی پلاک موتور می باشد.
  10. شماره سریال موتور و مدل موتور از دیگر اطلاعات روی پلاک موتور می باشد.

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش