ساختمان موتور سه فاز آسنکرون و چگونگی کارکرد

یک موتور سه فاز آسنکرون دارای ساختمانی بسیار ساده می باشد این موتور از چهار بخش بدنه موتور ، استاتور ، روتور ، فن تشکیل شده است.

بدنه موتور که معمولا از الیاژ الومینیوم و یا چدن می باشد نقش نگهدارنده اجزا و انتقال حرارت تولیدی ناشی از تلفات موتور را به خارج از موتور می باشد. روی بدنه موتور دوبلبرینگ یا بوشن تعبیه شده که شافت موتور می تواند روی آن چرخش نماید.روی بدنه موتور یک جعبه برای اتصال کابل به سیم پیچ های موتور بنام تخته کلم وجود دارد.

استاتور موتور از ورقه های نازک فلزی از جنس فلزی با خاصیت مغناطیسی خوب با قابلیت پس ماند مغناطیسی ضعیف تشکیل شده است روی ورقه ها شیارهایی برای محل قرار گیری سیم پیچ ها وجود دارد. ورقه ها نسبت به هم عایق بوده و با کنار هم قرارگرفتن ورقه ها یک استوانه توخالی تشکیل می شود. در شیار های استاتور سیم پیچ ها قرار می گیرند.

روتور مانند استاتور از ورقه های فازی تشکیل شده است و آن نیز دارای شیار هایی است که در این شیار ها بجای سیم پیچ از مفتول های الومینیومی که از دو سمت انصال کوتاه می باشند و شبیه قفس سنجاب می باشند تعبیه شده است. روتور روی شافت موتور سوار می باشد.

فن موتور که نقش جاری کردن هوا در اطراف موتور و داخل پره های موتور دارد در سمت انتهای شفت و روی شفت نصب می باشد و به چرخش روتور و شفت می چرخد.

نحوه کارکرد موتور سه فاز آسنکرون

نحوه توزیع سیم پیچ های موتور در استاتور به صورت سه گروه می باشند که بصورت اختلاف درجه الکتریکی 120 درجه با هم روی استاتور توزیع شده اند. ولتاژ الکتریکی سه فاز به ای سه سیم پیچ وصل شده و باعث ایجاد یک میدان دوار در استاتور میگردد. مفهوم میدان دورا این است که مانند این می ماند که یک اهنربای مثلا دوقطب را در اطراف روتور بچرخانیم بصورتی که خطوط مغناطیسی قطب N ,S   از هسته روتور عبور کرده و توسط مفتول های روتور قفسه ای را قطع شود. با قطع میدان مغناطیسی در مفتول های روتور یک ولتاژ القا می شود. به علت اینکه این مفتول ها از دو سمت اتصال کوتاه می باشند در آن جریانی ایجاد می گردد. این جریان نیز یک میدان مغناطیسی ایجاد می نماید. حاصل نیروی دو میدان مغناطیسی استاتور و میدان مغناطیسی روتور باعث چرخش روتور میگردد. به سرعت حرکت میدان مغناطیسی استاتور سرعت سنکرون میگویند. این سرعت که به فرکانس و تعداد قطب ها بستگی دارد برای موتور 2 قطب 3000 دور در دقیقه ، برای موتور 4 قطب 1500 دور در دقیقه ، برای موتور 6 قطب 1000 دور در دقیقه و برای موتور 8 قطب 750 دور در دقیقه می باشد. سرعت روتور هیجگاه به سرعت سنکرون نمی رسد چون اگر سرعت روتور به سرعت سنکرون برسد دیگر نمی تواند خطوط میدان مغناطیسی را قطع نماید و نیرویی برای حرکت ایجاد نمی گردد. به همین دلیل به این موتور موتور آسنکرون می گویند.

در موتور های اسنکرون تغییر دور موتور بوسیله تغییر تعداد قطب ها صورت می پذیرد که باید از قبل در طراحی سیم پیچ ها لحاض شود. همچنین با تغییر فرکانس هم می توان تغییر سرعت موتور را کنترل کرد که امروزه این تغییرات بوسیله فرکانس کانورتور ها یا VFD  صورت میگیرد.

 

در تخته کلم موتور سه فاز آسنکرون شش ترمینال وجود دارد که ابتدا و انتهای هر گروه سیم پیچ به انها متصل می باشد و با حروف U1,V1,W1  برای ابتدای سیم پیچ ها و U2,V2,W2  برای انتهای سیم پیچ ها مشخص شده است

موتور سه فاز آسنکرون را به دوصورت ستاره و مثلث می توان راه اندازی نمود که در پست های آینده توضیح داده خواهد شد.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش