اصلاح ضریب قدرت چیست ؟

اصلاح ضریب قدرت چیست ؟

در صنعت برق ما سه نوع مصرف کننده داریم. بار های اهمی ، بارهای سلفی ، بارهای خازنی ، این سه نوع مصرف کننده دو نوع توان الکتریکی دارند . بار های اهمی دارای توان الکتریکی مفید یا اکتیو که با KW نشان داده می شود ، بار های سلفی و خازنی دارای توان غیر مفید یا راکتیو که با Kvar نشان داده می شود .

پس در واقع ما دو نوع مصرف انرژی داریم. انرژی اکتیو Kwh و انرژی راکتیو Kvarh که در مراکز صنعتی شرکت برق دو کنتور برای اندازه گیری این دو نوع انرژی نصب کرده و هزینه مصرفی کل شامل هزینه مصرفی این دو نوع انرژی مصرفی می باشند.

آنچه قابل توجه است این است که دو نوع بار سلفی و خازنی در خصوص مصرف انرژی الکتریکی با هم 180 درجه اختلاف زمانی دارند. بدین معنی که وقتی سلف مصرف کننده (ذخیره کننده ) انرژی الکتریکی است خازن تولید کننده (آزاد کننده انرژی ذخیره شده ) می باشد. و بالعکس. این بدین معنی است که اگر در یک کارخانه توان مصرف کننده های فعال سلفی و خازنی دقیقا برابر باشند در این کارخانه مصرف توان راکتیو صفر خواهد بود و از این بابت لازم نیست پولی به شرکت برق پرداخت گردد.

اما در واقعیت در یک محیط صنعتی اگثر مصرف کننده ها خاصیت سلفی دارند و مصرف کننده با خاصیت خازنی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این حالت برای کاهش مصرف توان راکتیو و درنتیجه پرداخت هزینه کمتر باید مصرف کننده خازنی درکارخانه اضافه گردد و نگذاشت که انرژی راکتیو از کنتور عبور نماید و شارژ و دشارژ خازن ها با شارژ و دشارژ سلف ها همدیگر را خنثی نمایند. ضریب قدرت کسینوس زاویه اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ می باشد که این عدد هرچقدر به یک نزدیکتر باشد بهتر است و همیشه سعی می شود بالاتر از 0.95 نگه داشته شود .

این عمل در صنعت به دو صورت زیر عمل می شود

- ایجاد تابلو های بانک خازنی که شامل تعدای خازن می باشد و با مدارات کنتاکتوری خازن ها متناسب با مصرف انرژی راکتیو وارد مدار می شوند و کار اصلاح ضریب قدرت را انجام می دهند.

- ایجاد پست های SVC که با ترکیب خازن و سلف و مدارات کنترلی الکترونیکی کار اصلاح ضریب قدرت را انجام می دهند. ایم مورد برای مراکز با مصرف بالا مانند واحد های ذوب فلزات با استفاده از قوس الکتریکی صورت می پذیرد .

در شکل زیر یک نوع تابلو اصلاح ضریب قدرت و یک پست SVS  را می توانید مشاهده نمایید.

 

 

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش