وسایل اندازه گیری کمیت های الکتریکی

وسایل اندازه گیری کمیت های الکتریکی :

در صنعت برق از وسایل اندازه گیری جهت اندازه گیری کمیت های الکتریکی استفاده می شود . مهمترین وسایل اندازه گیری الکتریکی بشرح زیر می باشند .

آمپر متر : برای اندازه گیری جریان الکتریکی استفاده می شود . در مدار بصورت سری قرار می گیرد و مقدار مقاومت داخلی آن تقریبا صفر می باشد .

ولت متر : برای اندازه گیری ولتاژ الکتریکی استفاده می شود . در مدار بصورت موازی قرار می گیرد و مقدار مقاومت داخلی آن تقریبا بی نهایت  می باشد .

وات متر : برای اندازه گیری توان الکتریکی استفاده می شود . در مدار بصورت سری -موازی  قرار می گیرد دارای یک سیم پیچ جریان و یک سیم پیچ ولتاژ می باشد . که سیم پیچ جریان در مدار بصورت سری و سیم پیچ ولتاژ بصورت موازی در مدار قرار می گیرد .

فرکانس متر : برای اندازه گیری فرکانس ولتاژ متناوب استفاده می شود . در مدار بصورت موازی قرار می گیرد .

کنتور :  از کنتور برای اندازه گیری انرژی مصرفی استفاده می شود . کنتور در واقع حاصل ضرب توان در زمان را اندازه گیری می نماید .

کسینوس فی متر : برای اندازه گیری اختلاف فاز جریان و ولتاژ در مدار از کسینوس فی متر استفاده می شود . در مصرف کننده های شامل فقط مقاومت جریان و ولتاژ هم فاز می باشند . ولی در مصرف کننده های سلفی و خازنی بین جریان و ولتاژ اختلاف فاز ایجاد می شود که این اختلاف فاز را میتوان بوسیله کسینوس فی متر اندازه گیری کرد .

مولتی متر : امروزه با استفاده از مدرات الکترونیکی دستگاه های اندازه گیری ساخته می شود که همزمان می توانند چندین پارامتر الکتریکی را اندازه گیری نمایند . به این دستگاه ها مولتی متر می نامند .

اسیلوسکوپ : برای مشاهده شکل موج جریان و ولتاژ الکتریکی از دستگاهی بنام اسیلوسکوپ استفاده می شود .

وارمتر : توان و انرژی مصرفی در برق دو نوع می باشد . توان مفید و توان غیر مفید . توان مفید در دستگاه های الکتریکی به انرژی مفید تبدیل می شود ولی توان غیر مفید کار مفیدی انجام نداده و ظرفیت کابل های حامل جریان را کاهش می دهد . برای اندازه گیری توان غیر مفید از وارمتر استفاده می شود . توان غیر مفید را مصرف کننده های سلفی و خازنی را ایجاد می کنند .

 

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش