تقسیم بندی تابلو های الکتریک

تقسیم بندی تابلو های الکتریکی

تابلو های الکتزیکی را میتئان به دو گروه کلی تقسیم بندی نمود

   تابلو های ساختمانی

  تابلو های صنعتی

تابلو های ساختمانی

تابلو های موجود در یک ساختمان مسکونی شامل تابلو کنتور ، تابلو عمومی ساختمان ، توزیح واحد ، تابلو آسانسور کی باشتد

تابلو کنتور : این تابلو دارای دو بخش کی باشد یک بخش که در ان فیوز ها قبل از کنتور وجود دارند و دارای قفل بوده و کلید آن در احتیار مامور شرکت یا اداره برق می باشد ، یک بخش که معمولا روکش آن شیشه یا طلق می باشد کنتور های تک فاز واحد ها و یک کنتور سه فاز و همچنین فیوز های بعد ار کنتور نصب می باشند محل نصب تین تابلو نزدیک درب وردی ساختمان می باشد . نقشه و تصویر زیر این تالو را نشان می دهد

تابلو عمومی ساختمان : یک تابلو برای برق رسانی به بخش های عمومی ساختمان از جمله روشنایی محوطه ، نمای ساختمان ، راه پله و ... می باشد این تابلو در طبقه همکف نصب می باشد نقشه و تصویر نمونه این تابلو را در زیر مشاهده می کنید .

تابلو توزیع واحد : به این تابلو اصلاحا جعبه فیوز نیز می گویند و در داخل هر واحد وحود داشته و در آن یک فیوز 25 آمپر اصلی ، یک کلید خطای جان ، و تعدادی فیوز 16 آمپر و 10 آمپر جهت مدار پریز ها و روشنایی وجود دارد . در شکل زیر نقشه و تصویر این تابو رامشاهده میکنید .

 

تابلو آسانسور : این تابلو جهت راه اندازی اسانسور در بالاترین بخش چاله آسانسور نصب می شود و دارای یک درایور کنترل سرعت می باشد . در تصویر زیر نقشه و تابو آسانسور را می بینید .

 

تابلو های صنعتی :

تابلو های صنعتی که معمولا در یک واحد صنعتی بزرگ نصب و مورد استفاده قرار میگیرند بشرح زیر می باشند .

    تابلوهای فشار قوی  یا MV   یا  Switchgear   

    تابلو های اصلی توزیع دستگاه ها یا   Power Center   

    تابلو های اصلی توزیع روشنایی یا  Lighting Center 

    تابلو های کنترل موتور ها یا   MCC   یا  Motor Control Center    

    تابل های محلی  یا  Local Panel    

    تابل های کنترل   Control Panel

   تابلو های برق اضطراری بدون وقفه   UPS & Charger Panel

تابلو های قشار قوی : برق ورودی به یک محیط صنعتی از نوع فشار متوسط یا بالا با سطح ولتاژ 33 ، 20 ، 11، کیلو ولت می باشد . این ولتاژ توسط ترانفورماتور های کاهنده به ولتاژ مورد نیاز نصرف کننده ها که عمدتا 400 ولت سه فاز بدون سیم نول یا 230 ولت تکفاز همراه سیم نول می باشند تبدیل می شود . تابلو های که نقش حفاظت و قطع و وصل برق ورودی این ترانس ها برا بر عهده دارند وظیفه این تابلو ها می باشند . این تابلو ها معمولا کلید قطع و وصل زیر بار یا دیژنگتور ، کلید قطع و وصل بدون بار یا سکسیونر ، ارت سویچ ، رله حفاظت و ... می باشند . نقشه و تصویر زیر مربوط به ابن نوع تابلو می باشد .

 

تابلو های توزیع اصلی Power Center  : از این تابلو ها برای برق دار نمودن تابلو های MCC  و تابلو های دستگاه های خاص استفاده می شود . کلید های این تابلو ها عمدتا از نوع جریان بالا از 63 آمپر می باشد .

تابلو های توزیع اصلی روشنایی  Lighting  Center  : از این تابلو ها برای برق دار نمودن تابلو های محلی روشنایی  و استفاده می شود . فرق این تابلو با Power Center  در این است که این تابلو ها معمولا دارای شین نول می باشد و برق ورودی این تابلو ها از ترانس هایی تامین می شوند که درای سیم نول می باشند و از نول آن ها استفاده شده است .

تابلوهای  MCC : این تابلو ها برای کنترل روشن و خاموش شدن موتور های موجود در مرکز صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند . هر تابلو شامل کلید یا رله حرارتی ، فیوز ، کنتاکتور ، رله و ... می باشد . معمولا این تابلو ها با تابلو کنترل در ارتباط می باشند .

تابلو های محلی  Local Panel  : بعضی از دستگاه ها حهت کار کردن و همچنین تمام ساختمان ها جهت روشنایی نیاز به تابلو های محلی دارند فرق این دو نوع تابلو در سیم نول می باشد . اولی نیاز یه سیم نول نداشته و از تابلو های MCC یا تابلو های Power Center  تغذیه می شود . دومی نیاز به سیم نول داشته و از تابلو Lighting Center  تغذیه می شود .

 

تابلو های کنترل  Control Panel  : این تابلو ها حهت کنترل کل پروسه یک کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد و معملا شامل کنتل کننده های PLC  یا   DCS  می باشند . برق تغذیه این تابلو ها از سیستم برق UPS  تامین می شود . تمام ورودی های و فرامین خروجی یک کارخانه به این تابلو ها متصل می شوند  .

 

تابلو UPS  : برای جلوگیری از قطع حتی لحظه ای برق تابلو سیستم های کنترل و کامپیوتر های صنعتی یک کارخانه از تابلو های برق اضطراری بدون وقفه UPS  استفاده می شود . این تابلو ها شامل مجموعه خازن ها ، تابلو شارژر باطری ها ، تابلو تبدیل ولتاژ مستقیم به متناوب و تابلو توزیع می می باشند . در سیستم های کم قدرت تمام موارد فوق در یک پک خلاصه شده است . همچنین در ب بعضی از کارخانه جات نیاز به ولتاژ 110 ولت جریان مستقیم برای تابلو های MV , MCC , Power Center   می باشد که یک تابلو بدین منظور استفاده می شود .

 

 

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش